12 Bře 2018

Posypová sůl dokáže poškodit Vaše vozidlo mnoha způsoby – netrpí však pouze karosérie, jak by se na první pohled mohlo zdát. Proč stojí za to zbavovat auto soli, jak na to, aby se nenadělalo víc škody než užitku a jaké následky může mít tato nedbalost? Nejen na tyto otázky odpovídáme níže.

Jaké poškození způsobuje posypová sůl?

Jednou z hlavních vlastností soli je absorbce vlhkosti z okolního prostředí. Akumulované částice vody následně zrychlují korozi povrchu, na kterém se drží, a právě toto má vliv na stav Vašeho vozidla.

Sůl se rovněž dokáže dostat i do klimatizace a z časem zapříčinit pokles její funkčnosti. Neblahý vliv má sůl také na chladič, brzdové třmeny nebo elektroinstalaci,  poškozuje i ráfky. Stručně řečeno je to škodná. Nebezpečí je o to větší, že ho v případě chladiče či elektroinstalace nelze rozeznat na první pohled jako u poškozeného laku a tak rychle zasáhnout. Takže, jakmile se poškození začne hlásit, je už pozdě na prevenci a situaci musí bohužel začít řešit automechanik. Což, jak všichni víme, se může ošklivě prodražit.  

Nejlepším způsobem, jak se vyhnout výše popsaným problémům, je pravidelné mytí vozidla a zbavování ho soli. Ale pozor, ne každý způsob je dobrý!

Čeho byste se měli vyvarovat?

Než se rozhodnete si jednoduše svoje auto umýt vlastní hadicí jen tak, měli byste vědět, že polévání automobilu vodou při minusových teplotách není úplně nejlepší nápad, může to dodatečně zatížit karosérii, která už tak dost trpí. V tom horším případě Vám může voda zamrznout u těsnění nebo v zámcích, což Vám může na několik hodin ztížit otvírání vozu.  

Taky bychom doporučili hned zahodit nápad otřít auto bez oplachu suchým nebo vlhkým hadrem. Částečky soli z hadříkem vytvoří něco jako smirkový papír a udělají doslova a do písmene paseku na karosérii vozu.  

Co se vyplatí dělat?

Ostřikovat a pak otírat hadrem vozidlo může být  dobrý začátek. Pokud je však mrazivo a vy to děláte venku, je to také dobrý způsob jak si pořídit několik omrzlin.

Majitelé garáží, ve kterých je šance na vyšší okolní teplotu nebo částečný výhřev prostoru, to mají jednodušší. Pár problému však stále přetrvává. Za prvé ne každá garáž poskytne dostatek místa pro pohodlné mytí, za druhé voda z běžné hadice má nízký tlak, přiložením prstů na konec hadice, můžeme tlak zvýšit. To je ale pořád málo na to, aby se proud dostal do všech zákoutí a smyl veškerou špínu a sůl.

Zbývá pak ještě možnost využít bezkontaktní automyčku – což je určitě jedno z nejlepších řešení. Vyhřívaná voda karoserii neškodí, což se považuje za významnou výhodu proti oproti umývání auta před barákem. Zároveň díky specializovaným mycím prostředkům, které automyčky používají, se sůl fakticky daří odstranit z vozidla, ne ji pouze na něm rozpustit.

Při výběru automyčky, hleďte na to, zda má k dispozici vícero mycích programů.  Je důležité si být vědom toho, že základní mycí varianty nepostačí. Rozhodně je dobré čas od času použit pro mytí vozidla i program aktivní pěny. Sůl se může dostat všude. Pěna se taky dostane snadno i na nepřístupná místa a odsolí lehce Vaše vozidlo.

Mytí nestačí

Po umytí rozhodně doporučujeme vůz navoskovat, stojí za to. Důvod je jednoduchý – vosk chrání karosérii před osazováním nové vrstvy soli namísto té, které jste se právě zbavili.

Nešetřete

Ve skutečnosti nepropadejte falešné iluzi o spořivosti. Pokud jste přesvědčeni, že postačí auto zbavit soli během zimy jednou nebo dvakrát, měli byste pak počítat i s případným tučným účtem k zaplacení Vašemu mechanikovi, a ten bude zaručeně mnoho násobně převyšovat částku několika málo návštěv myčky.