11 Zář 2024
tipyZnáte vliv způsobu...
dozvěte se více
Jen tím, že projedete automatickou myčkou, důkladně nevyčistíte vaše auto. Zvlášť pokud se jedná o první mytí po zimě, na kterém byste si měli dát opravdu záležet.
Musíte se zaměřit na důkladnou očistu auta. Je nutné si uvědomit, že i když si na automatické myčce koupíte nejdražší program, tak auto nebude ideálně čisté. Kartáče automatických myček se nedostanou do všech zákoutí auta, takže nečistoty a bláto zůstanou dál v některých místech. Navíc může docházet k poškození laku auta.
Alespoň jednou za čas je dobé umýt auto ručně bez použití kartáčů. Existuje mnoho bezkontaktních ručních myček, kde si můžete auto umýt sami. I když tento proces není tak dokonalý jako profesionální detailink, tak vám umožní dostat se do všech zákoutí auta, kde by kartáčová myčka selhala. Díky aktivní pěně se zbavíte většiny nečistot.
Doporučujeme, abyste si několikrát za rok našli čas a pořádně si umyli auto ručně bez použití kartáčů.
Čištění podvozku auta patří k těm pracím, které je nejlepší nechat provést odborníky, ale pokud se na to cítíte, tak je zde několik užitečných tipů, které vám pomohou:
Práce s podvozkem vašeho vozu není totéž jako pouhé postříkání exteriéru vodou. Budete muset pracovat se spodními částmi vašeho vozu, abyste odstranili špinavé a rezavé nečistoty a v případě potřeby použít odmašťovací prostředek.
Přitom byste měli mít všechny nástroje, které k této práci použijete, na dosah ruky. Mezi věci, které potřebujete k důkladnému vyčištění podvozku vozu, patří mimo jiné kartáče (různé tuhosti), pinzeta, silné mycí rukavice, hadice s rozprašovací tryskou a dostatečným tlakem vody, odmašťovač, mycí roztok, olej 3v1 a sadu šroubováků.
Dávejte si pozor, aby se v průběhu mytí voda nedostala do míst, kde by mohla něco poškodit. Před každým mytím je proto dobré se přesvědčit, že jsou těsnění motoru a jiné ochranné prvky v dobré kondici.
Pokud chcete, můžete si vzít latexové rukavice, abyste si při práci udrželi čisté ruce.
Ještě než se pustíte do sundávání kol, je žádoucí, abyste auto zajistili ruční brzdou. Následně povolte matice na zadních kolech, ale ještě je zcela neodstraňujte.
Pomocí podlahového zvedáku (heveru) zvedněte zadní část vozidla do pohodlné pracovní úrovně a podepřete je zvedacími stojany. Nyní můžete vyjmout zadní kola vozu, abyste měli lepší přístup k podběhům kol.
Na na celou plochu mokrého podvozku naneste čisticí roztok a nechte ji až 15 minut působit. Po uplynutí této doby můžete zapečené nečistoty vydrhnout tuhým kartáčem nebo mycí rukavicí. Na odolnější nečistoty můžete použít také pinzetu. Na ty části podvozku, na kterých je ještě mastnota a špína, použijte odmašťovač.
Po oplachu můžete osušit podvozek čistou utěrkou z mikrovlákna. Zaměřte se na lakované povrchy – nechcete, aby vlhkost seděla na laku a pronikala do něj a podporovala korozi pod ním.
Ještě před novým nátěrem nezapomeňte setřít přebytečný olej, protože i po vyčištění podvozku přitahuje nečistoty a prach. Vraťte zadní kola vozu, zajistěte matice a zvedněte vůz zvedákem, abyste odstranili zvedací stojany. Jakmile bude vůz opět ležet na zemi, dotáhněte zcela matice zadních kol.
Při čištění přední části podvozku postupujte stejným způsobem.
Pravidelné mytí podvozku je zásadní, ale bez správně ošetřeného podvozku rzi stejně nezabráníte.
• Ochrana proti korozi pomocí kvalitního nástřiku na podvozek a dutiny je nezbytná.
• Je důležité provádět údržbu systému plastových krytů, které slouží jako ochrana podvozku před mechanickým poškozením.
• Při výběru terénu pro jízdu s vaším automobilem je důležité zvolit vhodný typ terénu, který odpovídá vašemu vozidlu, a dodržovat optimální rychlost.
• Měli byste také dbát na to, abyste se vyvarovali mechanickému poškození podvozku, například při nárazech.
Koroze může poškozovat váš automobil, zejména jeho podvozek, který je neustále vystaven agresivním podmínkám na silnicích. Proto je důležité věnovat se ochraně již od samého začátku, ihned po zakoupení vozu.
Čekání na první zimu nebo na viditelnou korozi není nejlepším přístupem. Rez může pronikat do štěrbin a puklin, kde se udržuje vlhkost. Proto je důležité vytvořit účinnou bariéru nebo provést nástřik, který pronikne do samotné struktury materiálu.
Náš tip: Největším nepřítelem podvozku auta je jednoznačně zima a posypové soli. Víte, jak provést základní údržbu auta před zimou, abyste ho ochránili před nežádoucími následky?
Nejprve se rozhodněte, zda se pustíte do údržby podvozku sami nebo se obrátíte na odborníky. V obou případech je však důležité znát správný postup. Abyste dosáhli dokonalé ochrany vašeho podvozku, doporučujeme provést nástřik podvozku, podběhů a také ochranu dutin.
Zde je pár užitečných rad a jednoduchý návod:
Práce by měly být prováděny při teplotě vyšší než 20°C a na dobře větraném místě, protože výpary barev jsou jedovaté a mohou škodit zdraví.
Nejprve je nutné podvozek důkladně umýt tlakovou vodou a nechat jej uschnout. Povrch vozidla je vhodné zakrýt folií. Poté můžete odstranit kola a plastová nadkolí. Svorkovnice, elektroinstalace, senzory ABS a nekryté písty tlumičů je vhodné zakrýt papírovou krycí páskou.
Gumové části je také nutné chránit před nástřikem, ideálně je předem potřít silikonovým olejem a během postřiku je zabalit ochrannou fólií. Před nástřikem doporučujeme odstranit veškeré nečistoty pomocí tlakového vzduchu nebo speciální pistolky. Nakonec je vhodné potřít šrouby a matky vazelínou.
Prvním krokem je mechanické odstranění koroze, následované chemickým ošetřením, přičemž nejlepší volbou je antikorozní přípravek. Ochranný nástřik podvozku je klíčový, proto je důležité provést ho dostatečným množstvím kvalitních značkových produktů.
Pro ideální aplikaci doporučujeme využít technologii, která umožňuje nástřiky s tlakem 30–35 Mpa. Pro ošetření dutin jsou nejvhodnější voskové přípravky, které si udržují elasticitu i při extrémních teplotách od -20°C do +60°C.
Ochranná vrstva se aplikuje do dutin přes konstrukční otvory. V místech, kde to není možné, se obvykle vyvrtají malé dírky, které se po aplikaci zaslepí záslepkami. Po zaschnutí všech ošetřených částí vozidla se znovu namontují plastová nadkolí a kola a odstraní se ochranné folie.
Když jste se již rozhodli provést ochranný nástřik podvozku a dutin vašeho vozu, je výhodné pokračovat v údržbě a důkladně zkontrolovat samotný podvozek. Doporučujeme provést důkladnou vizuální kontrolu a také hmatovou kontrolu všech částí podvozku.
Měli byste zjistit stav brzdových kotoučů, případné opotřebení zadních bubnů, funkčnost ruční brzdy, příznaky koroze na brzdovém potrubí, těsnost tlumičů a stav manžet homokinetických kloubů.
Nesmíte také opomenout kontrolovat stav výfuku. Ano, je to docela náročné, ale věřte, že tato akce se vám vyplatí. Prodloužíte tak životnost vašeho automobilu a budete mít méně problémů při pravidelné technické kontrole (STK).
Při výběru nástřiku na údržbu podvozku je důležité volit kvalitní značkové přípravky. Existuje několik možností, ale je důležité nešetřit a zvolit si spolehlivý produkt.
Mezi oblíbené a účinné volby patří tixotropní hmoty obsahující asfalt, kaučuk a vosk, které chrání proti korozi, tlumení hluku a mechanickému poškození. Vlastnosti nástřiku závisí na poměru jednotlivých složek.
Obecně platí, že vyšší podíl vosku znamená lepší odolnost proti korozi, zatímco vyšší podíl asfaltu zajišťuje lepší mechanické a tepelné vlastnosti.
Tyto směsi jsou dostupné pro profesionální stříkací pistole, ale najdete také spreje nebo přípravky pro nanášení štětcem. Některé nástřiky se ředí ředidlem, rychle schnou a nepraskají. Před použitím je důležité zkontrolovat, zda je možné nástřik případně přetřít.
Podvozek vašeho automobilu je vybaven ochrannými plastovými kryty, které chrání jednotlivé části, včetně motoru, před poškozením a nečistotami, které by mohly ovlivnit jejich funkci. Avšak plastové díly a jejich spoje jsou také náchylné k mechanickému poškození a působení agresivních materiálů na silnicích.
Proto doporučujeme plastové části pravidelně ošetřovat silikonovým olejem, který jim vrátí jejich původní stav.
V článku již bylo popsáno, že nejvhodnější způsob mytí auta je ten ruční, jelikož kartáče v automatických myčkách poškozují lak a navíc automatická myčka nezajistí vyčištění všech prostor.
Nejrychleji auto umyjete v profesionální ruční myčce, která je vybavena hadicí s tryskou, která disponuje vysokým tlakem vody, množstvím čistících prostředků a přípravků k ošetření laku vašeho automobilu.
Pokud o své auto rádi pečujete na zahradě dlouhé hodiny, tak vám zde nabízíme návod, jak na to:
Při domácím mytí auta je důležité zvolit jemné mýdlo určené speciálně pro automobily. Vyhněte se používání mýdla na nádobí nebo jiných čistících prostředků na podlahy a podobně.
Abyste zabránili poškrábání laku nebo povrchové úpravy vozu, nepoužívejte běžné drhnoucí houby. Místo toho používejte měkké materiály, jako jsou ručníky z mikrovlákna nebo specializované mycí rukavice.
Připravte si alespoň dva kbelíky, případně třetí. První kbelík by měl obsahovat čistou mýdlovou vodu, zatímco v druhém by měla být čistá voda na opláchnutí ručníku nebo rukavice. Při mytí je třeba namáčet ručník v čistém kbelíku a oplachovat v kbelíku s nečistotami. Zabráníte tak přenosu nečistot zpět na vůz.
Zvažte použití třetího kbelíku pro oplachování po mytí kol, protože kola mají tendenci hromadit více nečistot.
I když je možné umýt auto bez hadice, její přítomnost proces oplachování výrazně usnadňuje a zefektivňuje.
Na kola, spodní části vozu a podlahové rohože můžete použít hrubší kartáč nebo houbu, abyste účinně odstranili nečistoty a špínu.
Ujistěte se, že máte k dispozici vhodný čistič skel pro čelní sklo a okna vašeho vozu. Doporučujeme se vyhnout přípravkům obsahující amoniak. Amoniak může například poškodit některé typy skla s ochrannými vrstvami nebo jiné citlivé materiály.
Pokud máte například na oknech automobilu ochranný povlak, mohlo by dojít k jeho poškození.
Nyní, když máte po ruce všechny potřebné nástroje a nemusíte přerušovat mytí auta kvůli hledání hadříku, je čas začít a důkladně ručně umýt vaše auto.
Pokud je to možné, vyberte si stinné místo. Přímé sluneční světlo může způsobit rychlé zasychání mýdla a rychlejší odpařování vody, což mytí auta ztíží.
Začněte tím, že vůz nejprve namočíte. Použijte hadici nebo vůz polijte vodou, abyste odstranili, špínu a nečistoty.
Nejprve se věnujte nejznečištěnějším částem vozu, kterými jsou bezpochyby disky a pneumatiky. Zvažte použití samostatného kartáče nebo houby na kryty kol a nelakované plochy. Nezapomeňte na přední a zadní nárazníky, které bývají posety tmavými tečkami od hmyzu.
Namočte ručník nebo rukavici do kbelíku s teplou mýdlovou vodou a jemně drhněte povrch vozu, přičemž jej pravidelně oplachujte v kbelíku na oplachování.
Pracujte shora dolů, aby mýdlová voda přirozeně stékala dolů. Následně jej důkladně opláchněte čistou vodou, k čemuž vám může pomoci hadice. Na závěr mytí karoserie usušte povrch pomocí ručníků z mikrovlákna.
Odstraňte přebytečnou vodu z oken a čelního skla, poté použijte čisticí prostředek na sklo a otřete jej čistou utěrkou, abyste zajistili, že bude beze šmouh. Nezapomeňte vyčistit také stěrače čelního skla.
Pokud se vám světlomety zdají zamlžené nebo nažloutlé, možná budete potřebovat speciální čisticí sadu, která vrátí světlům jejich původní průhlednost a lesk. Aby se čisticí roztok nedostal na okolní části vozu, nalepte kolem světlometů pásku. Pokud sada obsahuje ochranný nátěr, aplikujte jej až po otření světlometů.
Pokud máte sadu na voskování, je nyní ideální čas ji využít. Vosk ve spreji je nejpohodlnější variantou. Jednoduše nastříkejte část vozu, vetřete jej vlhkou utěrkou s mikrovlákny, vyleštěte jej suchou částí utěrky a postup opakujte na další části exteriéru vozu.
Dodržováním těchto pokynů krok za krokem dosáhnete dokonalého a bezvadného vzhledu vašeho vozu.
Inspirujte se: Při takto důkladném mytí nevynechejte ani interiér vašeho vozu. Víte, jak nejefektivněji vysát a uklidit interiér auta?
Správná údržba podvozku je klíčová pro dlouhodobou spolehlivost vašeho vozu. Mytí podvozku a jeho ochrana před korozí jsou důležité kroky, které byste neměli podceňovat. Vyčištění podvozku od nečistot a agresivních materiálů je nezbytné pro zachování jeho pevnosti a ochrany proti korozi.
Při mytí podvozku se ujistěte, že používáte kvalitní prostředky a správnou techniku. Důkladné odstranění nečistot a usazenin je nezbytné pro efektivní ochranu. Po očištění je doporučeno provést ochranný nástřik, který vytvoří bariéru proti korozním látkám a zabraňuje pronikání vlhkosti do materiálu.
Nezapomínejte ani na další části vozidla, jako jsou blatníky, rámy a spodní část karoserie. Pravidelným mytím a ochranou těchto oblastí před korozí můžete prodloužit životnost vašeho vozu a ušetřit si potenciálně drahé opravy v budoucnu.
Mít čistý a chráněný podvozek není pouze estetickým ohledem, ale také z hlediska bezpečnosti a dlouhodobého zachování hodnoty vašeho vozu. Buďte pečliví při provádění údržby podvozku a věnujte mu dostatečnou pozornost. Vaše auto vám za to poděkuje spolehlivým výkonem na silnici.
Doufáme, že vám tento článek poskytl užitečné informace o správném mytí a ochraně podvozku vašeho vozu. Sledováním těchto jednoduchých kroků můžete mít jistotu, že váš automobil bude chráněn, spolehlivý a připravený na každou cestu, kterou si vyberete.
Pavel Horský